Erabaru.net. Video detik – detik yang menegangkan dua pria yang nyaris celaka dikejar harimau ketika mengendarai sepeda motor di satu jalan di tengah hutan menjadi viral di media sosial.

Video rakaman ini menunjukkan pengendara dan pembonceng sepeda motor dikejar oleh harimau yang tiba tiba muncul dari hutan. Lebih menegangkan lagi harimau itu kelihatan seperti akan menerkam pembonceng motor itu.


 
Beruntung nasib mereka baik kerana pengendara motor itu memacu sepeda motornya dan harimau ini masuk kembali ke dalam hutan setelah gagal mengejar motor yang dinaiki mereka.

Dilaporkan kejadian itu direkam di Taman Nasional Nagarhole, selatan India yang merupakan habitat bagi lebih dari 72 ekor harimau Benggala.

Pada awal tahun ini, seekor harimau di taman tersebut telah membunuh tiga orang, termasuk dua lelaki berusia 28 tahun dan 60 tahun sebelum ditangkap oleh petugas.

Pada 2013, media setempat melaporkan empat orang tewas di taman dan kawasan sekitar Bandipur.
 
Seorang petani berusia 55 tahun juga tewas diterkam oleh harimau di luar Bandipur, sementara seorang penjaga hutan terbunuh di Nagarhole selepas menjawab panggilan telepon pada waktu malam.

Dalam setiap kasus, pihak berwenang berupaya untuk menangkap harimau dan meminta mereka menembak atau penempatan mereka ke kebun binatang.

Harimau Bengal terancam punah, menurut daftar merah IUCN, dengan populasinya dikatakan berkurang.

Habitatnya juga menjadi ‘sangat terfragmentasi’ karena keberadaan manusia yang berarti kucing besar itu sekarang hanya hidup di wilayah kecil di seluruh India, Bangladesh, Nepal, Bhutan dan Myanmar.

Video viral di media sosial setelah diunggah pada hari Minggu.(yant)

Berhati-hati ketika mengembara…

Ketika mengembara, tak kiralah semasa berjalan kaki, menaiki basikal mahupun menunggang motosikal, sentiasalah beringat tentang hal keselamatan.Kadang-kadang hidupan liar pun terkejut tengok manusia.Layari tempatbest.com untuk perkongsian #TempatBest di #Malaysia dan di seluruh dunia.

Tempat Best စာစုတင်ရာတွင် အသုံးပြုမှု ၂၀၁၉၊ ဇွန် ၃၀၊ တနင်္ဂနွေနေ့

Sumber: Erabaru.my, New Straits Times , TempatBest/Facebook

Share

Video Popular